Hasta ile sağlık çalışanları arasında bireysel ve toplumsal düzeyde ortaya
çıkan, sağlık çalışanlarının hastaya ve hastanın sağlık çalışanlarına karşı
görev ve sorumlulukları olan, daha iyi sağlık ortamı için hasta ve sağlık
çalışanlarının birlikte sahip çıkması gereken haklardır.
Hasta hakları dediğimizde karşımıza ilk çıkan kavram “hak” tır.
Hak nedir?
Hak kavramını; insanın doğuştan getirdiği ve daha sonra hukuk düzeninin verdiği
maddi-manevi yetkiler olarak tanımlamak mümkündür
Çeşitli insan hakları bulunmaktadır. Bu haklar kazanımlara göre kuşaklara
ayrılmıştır. Bu kuşaklarda bulunan haklar Tabloda ayrıntısıyla gösterilmiştir.
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya
adımını atmaktadır. Bu haklardan birisi de en temel hak olan sağlık hakkıdır. Bu
hakkın sunumu da kaliteli ve eşit olmalıdır.
Bu durumda sağlık hizmetlerinin sunumunda eşitlik ilkesi çerçevesinde yapılması
gereği ortaya çıkmaktadır. Bu da insan hakları bağlamında değerlendirilebilir.
Öncelikle hak, hukuk düzeninin kişilere verdiği yetkidir. Bir de evrensel olarak
insan hakları kavramı bulunmaktadır.
İnsan hakları ilk kez 1215 yılında İngiltere'de tanınmıştır. Resmi olarak 18.
yüzyıl sonlarında Amerikan Haklar Bildirgesi ve 1789 Fransız İnsan ve Vatandaş
Hakları Evrensel Bildirgesi yayınlanmıştır. Birleşmiş Milletlerin kurulmasıyla
insan hakları evrensel hale geldi. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi
yayınlandı. Buna göre; herkesin özgür, onurlu, hakları bakımından eşit oldukları
belirtilmektedir.
Hasta Hakları: Sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf
insan olmaları hasabiyle sahip bulundukları ve T.C. Anayasası, milletlerarası
antlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan
haklarını ifade eder.
HASTA HAKLARI İLKELERİ
a) Bedeni, ruhi ve sosyal yönden tam bir iyilik hali içinde yaşama hakkının, en
temel insan hakkı olduğu, hizmetin her safhasında daima göz önünde bulundurulur.
b) Herkesin yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkını haiz
olduğu ve hiçbir merci veya kimsenin bu hakkı ortadan kaldırmak yetkisinin
olmadığı bilinerek, hastaya insanca muamelede bulunulur.
c) Sağlık hizmetinin verilmesinde, hastaların, ırk, dil, din ve mezhep,
cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç ve ekonomik ve sosyal durumları ile sair
farklılıkları dikkate alınamaz. Sağlık hizmetleri, herkesin kolayca
ulaşabileceği şekilde planlanıp düzenlenir.
d) Tıbbi zorunluluklar ve kanunlarda yazılı haller dışında, rızası olmaksızın
kişinin vücut bütünlüğüne ve diğer kişilik haklarına dokunulamaz.
e) Kişi, rızası ve Bakanlığın izni olmaksızın tıbbi araştırmalara tabi
tutulamaz.
f) Kanun ile müsaade edilen haller ile tıbbi zorunluluklar dışında, hastanın
özel hayatının ve aile hayatının gizliliğine dokunulamaz
BİR HASTA NE İSTER?
- GELİŞMELERİ -TIBBİ İZLEYEN HEKİM İSTER
- SEVGİ, SAYGI VE ŞEFKAT GÖRMEK İSTER
- SAATLERCE POLİKLİNİK SIRASINDA BEKLEMEK İSTEMEZ
- KENDİSİNE YETERLİ SÜRE AYRILMASINI,
- TEMİZ VE ÇAĞDAŞ SAĞLIK TESİSİ İSTER
SAĞLIK ÇALIŞANI NE İSTER ?
- BİLİMSEL GELİŞMELERİ TAKİP ETMEK İSTER.
- KENDİSİNE SAYGILI DAVRANILMASINI VE GÜVENİLMESİNİ İSTER.
- KAPISINDA HASTALARIN YIĞILMASINI İSTEMEZ
- HASTASINA YETERLİ SÜRE AYIRMAK ,
- TEMİZ VE ÇAĞDAŞ SAĞLIK TESİSİNDE ÇALIŞMAK İSTER.
- BİR HASTA VE SAĞLIK ÇALIŞANI
- ARALARINA PARASAL KONULARIN GİRMESİNİ İSTEMEZ
HASTA SORUMLULUKLARI
1. Genel Sorumluluklar
1.1. Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve
sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.
1.2. Kişi uygunsa kan verebilir yada organ bağışında bulunabilir.
1.3. Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
2. Sosyal Güvenlik Durumu
2.1.Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri
zamanında bildirmek durumundadır.
2.2.Hasta; sağlık karnesinin (Bağ-Kur, Yeşil Kart gibi) vizesini zamanında
yaptırmak zorundadır
3. Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme
3.1.Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir
tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla
ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.
4. Hastane Kurallarına Uyma
4.1. Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
4.1.Hasta sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk
zincirine uymalıdır .
4.2.Hastanın; tedavi, bakım ve rehabilitasyon sürecince sağlık çalışanları ile
işbirliği içinde olması beklenir.
4.3.Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa
randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi
gerekir.
4.4. Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına
saygı göstermelidir.
4.5. Hasta; hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.
5. Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma
5.1.Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve
anlayamadığı yerleri sormalıdır.
5.2.Hastanın; tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu
ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.
5.3.Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru
anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.
5.4.Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı
doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur
EN TEMEL HASTA HAKLARI
Hizmetten Genel Olarak Faydalanma Hakkı
Herkesin; adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden
faydalanmaya, ırk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç,
ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet almaya hakkı vardır.
Bilgilendirilme ve Bilgi İsteme Hakkı
Herkesin; her türlü sağlık hizmetinin ve imkanın neler olduğunu öğrenmeye ve
sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı olarak almaya hakkı
vardır.
Sağlık Kuruluşunu, Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirme Hakkı
Tüm hastalar; sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık
kuruluşunda verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek
ve vermekte olan hekimlerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev
ve unvanlarını öğrenmeye, seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.
Bu anlamda bildiğiniz gibi Sağlık Bakanlığı Eylül 2004’de “Hekim Seçme
Uygulamasını” başlattı.
Mahremiyet
Herkesin gizliliğe uygun olan bir ortamda her türlü sağlık hizmetini almaya
hakkı vardır.
Bilgilendirilmiş Rıza
Her türlü tıbbi müdahale öncesinde hastaya;
Kendisi ile ilgili tıbbi gerçekler,
Önerilen tıbbi girişimler,
Her bir girişimin olası risk ve yararları,
Önerilen girişimlerin farklı seçenekleri,
Tedavisiz kalmanın etkisi,
Tanı, sonuç ve tedavinin gidişatı anlatılmalıdır.
Tüm bunlar anlatıldıktan sonra hastanın kendi el yazısı ile tüm bunları kabul
ettiğine dair rızası alınmalıdır.
Güvenlik
Herkesin sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır
Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme
Sağlık kuruluşunun imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde,
dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.
Saygınlık Görme ve Rahatlık
Herkes; saygı ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda,
her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler
giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
Ziyaret ve Refakatçi Bulundurma
Sağlık kurum ve kuruluşlarca belirlenen usul ve esaslara uygun olarak ziyaretçi
kabul etmeye, mevzuatın, sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde ve
tabibin uygun görmesi durumunda refakatçi bulundurmayı istemeye hakkı vardır.
Başvuru ve Dava
Herkes haklarının ihlal edildiğini düşünüyorsa, mevzuat çerçevesinde her türlü
başvuru, şikayet ve dava hakkına sahiptir
Bilgilerin gizli tutulması hakkı
Tüm hastalar; tedavisi ile ilgili bilgilerin gizli tutulmasını isteme hakkı
vardır.
Tedaviyi reddetme ve durdurma hakkı
Herkes istediği zaman tedaviyi reddetme ve durdurma hakkına sahiptir.
Fidanlık Mahallesi 80028 Sok. No: 1 - Şahinbey/Gaziantep
+90 342 339 43 43
+90 342 339 43 21
info@novafertil.com.tr
Soru Ve Görüşleriniz Bizim İçin Değerli
E-Mail Listemize kayıt olarak, tedavilerimiz ve güncellemeler ile ilgili bilgileri alabilirsiniz